My Blog List

Seseorang yang berperibadi kuat umpama besi waja semakin dibakar oleh keadaan semakin dititik olrh cabaran hidup semakin teguh dan waja untuk menhadapi hidup. Seseorang yang berperibadi lemah laksana tanah apabila diketuk oleh cabaran hidup ia akan berkecai
Membiarkan dirimu dibuai perasaan samalah seperti membenarkan diri dibuai oleh syaitan kerana ia suka kepada orang yang berkhayal. Menyedari kesalahan sendiri adalah lebih baik dari baik dariapad menegur kesalahan yang dilakukan oleh orang lain

UsTaZ FaEz

Blogger templates


ShoutMix chat widget

Blogroll


Menghitung Detik, Menginjak kpd Kematian...

Powered by Blogger.

Followers

PeNcArIaN....

Popular Posts

mister linkk

RSS

Tuesday, September 21, 2010

:: Coretan Kekhilafan Diri ::

Duhai diri, izinkan ku curi masamu biar seketika cuma...apakah kau sudi pejamkan mata untuk seketika?? Pejamkanlah matamu duhai diri, izinkan anggotamu bertemu rehatnya, namun jangan sampai terlena dari jaga...


Tariklah nafas sedalam mungkin semampu boleh, nikmatilah nikmat yang tidak ternilai itu senikmatnya..mungkin sejam dari sekarang, mungkn hari esok atau mungkin...ntah bilanya mungkin lagi nikmat itu tidak mampu diri ini merasai...

Subhanallah....tiada harga yang diletakkan untuk menikmati nikmat itu kerana ia di punya Maha Pemurah

Subhanallah...tiada had tempoh masanya untuk menikmati nikmat itu kerana ia di punya Maha Besar

Subhanallah...tiada batas ruangnya untuk menikmati nikmat itu kerana ia di punya Maha Luas yang memiliki segala yang ada di langit dan di bumi...

Maka, duhai diri, nikmat apa lagi yang kau dustai??

Astaghfirullahal'azim, subhanallah, alhamdulillah....kata2 puji itu tidak mampu menandingi segala yang telah DIA sediakan buatmu diri...

DIA hadiahkan selautan ilmu untuk kau renangi, tapi kau memilih untuk berpatah ke daratan kerana dikuasai rasa putus asa....

DIA hadiahkan setalam rezeki untuk kau hadap agar cukup bekalmu untuk mencari bekal di akhirat sana, tapi diri, kau pulangkan talam yang penuh gelak tawa tanpa berlaukkan rasa syukur...

DIA hadiahkan 114 surat cinta untuk kau hadamkan agar kau tahu betapa DIA merinduimu, tapi perhiasan yang kau jadikan...

DIA hadiahkan segunung nikmat kesihatan yang utuh untuk kau beribadat kepadaNYA, tapi kau persiakan dengan mengikut usia mudamu...

Terlalu banyak yang hendak dicoretkan untuk menggariskan setiap nilai, setiap isi yang DIA berikan, sungguh tak tertanggung dek jari jemari ini menghitungnya....

Duhai diri....pejamkanlah matamu dengan nikmat syukur yang seikhlasnya, pejamkanlah matamu dengan mata hati yang masih terbuka melihat kebesaranNYA, pejamkanlah matamu dengan lidah yang terus mengalunkan kalimah pujian buatNYA, pejamkanlah matamu dengan akal yang terus bisa membezakan yang haq dan batil....

Duhai diri, bumi ini ada tuannya, tanah ini ada empunya, jangan pernah terbit rasa bongkak rasa sombong dalam diri saat dititiskan sedikit ilmu berbanding insan lain...Apakah diri masih belum sedar akan hakikat semua ini...

Mudah untuk berkata, mudah untuk bermadah, payah untuk laksana, payah untuk istiqamah...hakikat bukan duhai diri...

Sedar dan bangkitlah duhai insan bernama diri ini...Allah itu Maha Luas menerima taubat hambaNYA..



p/s : sama2 kita perbaiki diri...tegur2 mana2 yang tak patut buat...

Thursday, September 2, 2010

MenItI HaRI-HaRi aKhIr rAmAdHaN...

Tatkala Hati Berbicara...
Salam Ramadan yg kian smpai ke penghujungnya..hmm, xterasa masa yg brlalu dgn begitu pntas....mgkin kerana aq bz dgn aktvti kmerdekaan sblum ni...apa2 pon, aq tetap brsyukur kerana diberi peluang untk mghadapi ramadhan kali ini....

Aq pd saat ni xtaw nak gambarkan perasaan hati. Honestly, terlalu bercampur aduk. Tapi ingat kembali mengapa aq mengalami perasaan ni, segalanya untuk aq kembali pada DIA kan. DIA sayang aq, DIA sayang kita semua, cuma lain orang lain cara DIA melampiaskan bentuk2 ujian. Aq perlu tabah mghadapi semua ini....

Dalam beberapa hari lagi Ramadhan yang mulia akan melabuhkan tirainya dan disusuli pula dengan kedatangan Hari Raya Aidilfitri. Hmm, terasa sayu untk mninggalkn buln yg mulia ini...aq sedar, ramadhan kali ini tidk sprti ramdhan2 sblumnya yg penah aq tempuhi....aq merasakn diriku lemah....lemah sngt2.....iman aq yg x mnentu..aq tidk seprti dlu lg...mengapa??! mengapa??!! adakh aq telah lari dr landasn -Mu ya Rab...ya Allah...tetapknlh imanku...

Apa aq merepek ni....

sbenarnya, aq sedih tatkala meniti hari-hari diakhir ramadhan ini...aq teringat luahan ustzahku mengenai ibadah songsang... taw dak apakah itu ibadah songsang?? ibadah songsang ini biasanya berlaku pd buln beribadah "Ramadhan".. Meh sini nak kongsi sesuatu...tahu x knapa ustazahku melabelkn ia sebagai ibadah songsang?trsenyum aq teringat kata2 ustazah...huhu...mgkin sbb aq pn begitu...sma2 lah kita baiki diri untk mndapt keredhaan-NYA...
ibadah songsang yg dimksudkn ialah...susah aq nk terangkn...hmm, biar aq beri contoh...

Renungkanlah ...

Dlm bnyk perkara, orang Melayu menganggap orang Arab tidak memberi contoh yang baik beramal dengan amalan Islam. Tetapi ketahuilah satu budaya turun menurun orang Arab, khasnya di Saudi dan Mesir, di mana mereka 'berpesta' / BERAYA sebulan Ramadhan. Sebaliknya mereka merayakan aidil fitri sehari dua sahaja. Dan tidak semeriah ketika menyambut Ramadhan. Emosi kegembiraan sudah sampai kemuncak pada akhir Ramadhan dan ada yang merasakan 1 syawal seperti hari biasa sahaja. Sebaliknya budaya orang Melayu pula sonsang / berlawanan dari budaya orang Arab ini !!

Berbanding dengan budaya positif orang Arab menyambut Ramadhan dan Aidil Fitri, kelihatannya adalah SUKAR untuk DI HAKIS dari minda orang Melayu yang tidak bersungguh sepanjang Ramadhan, sebaliknya bersungguh-sungguh untuk sambutan beraya di akhir Ramadhan dan kemuncaknya sebaik menjelang 1 syawal.

Orang Arab tidak perlu bazar Ramadhan yang melimpah ruah juadahnya, kerana budaya bersedekah berbuka di kalangan orang Arab. Ada yang berkata, orang Arab ini menjadi MANUSIA TERBAIK pada bulan puasa. Mereka membuka khemah untuk juadah percuma berbuka, orang Melayu buka khemah juga tetapi berniaga sakan untuk duit raya! Peniaga bazar kita, ada yang RM 3-4 ribu- mengumpul profit, mereka mengumpul profit pahala ( wang akhirat).


APA KEJADAHNYA SEMUA INI??!!!

Aq mempunyai seorg kwn yg bekrja sbg pmbantu rumah dan pernah berkerja dengan orang Arab di Saudi. Katanya sepanjang Ramadhan majikannya bersama keluarga dan kenalan rapat kurang tidur pada malam hari dan dia yang menyediakan teh Arab, mereka beribadah pada bulan mulia ini. Rumah mereka lebih terang benderang pada malam hari berbanding bulan lain. Orang kita terang dengan cahaya lampu televisyen dan lebih terang bercahaya pada malam raya .

Gedung-gedung perniagaan mereka yang perniaganya juga orang Arab tidak mendapat keuntungan besar menjelang aidil fitri, kerana bukan budaya mereka untuk membeli pakaian berhelai-helai, bertukar langsir atau perabut. Orang kita pula menambah kayakan bangsa bukan Melayu, iklan raya mereka sejak bulan syaaban lagi. Malah pada sepuluh malam terakhir orang kita sudah berpusu-pusu BERIKTIKAF di gedung beli belah. Jemaah tarawih semakin susut. Memang betul budaya positif orang kita ramai berjemaah tarawih, tetapi macam kekatu mencari cahaya pada musim hujan, mereka juga beribadah bermusim

Anak-anak muda Arab menjadi suasana lumrah mereka bertadarus Al Quran. Pernah seorang rakan yang berumrah pada bulan Ramadhan memberitahu, ketika di Madinah anak-anak muda Arab ini juga sempat bertadarus di dalam kedai sesama mereka. Anak-anak muda kita? Main mercun ye!. Orang dewasa Melayu ini bertadarus juga, malah ada majlis khas khatam AlQuran, cumanya selepas Ramadhan, ramai yang baca AlQuran malam Jumaat sahaja.


Sampai bila budaya songsang ini akan kita warisi ? Jika anak-anak muda masih sama mindanya dengan orang tuanya, boleh berubahkan budaya ini? Memang sukar untuk berubah yang bukan sahaja kerana faktor wang ringgit , tetapi lebih sukar apabila tidak di terapkan nilai hakiki Ramadhan ini. Tugas siapa pula ?

Di mulut sahaja mudah melafazkan cinta Ramadhan, tetapi umpama monyet mendapat bunga yang sangat cantik dan harum, bunga itu di carik-cariknya, sedangkan Ramadhan lebih indah dan lebih harum dari bunga itu!!

Aduhai duat, khasnya Melayu, tugas berat sedang menunggu dan semoga tidak pula tergolong seperti pengamal budaya songsang itu!
Bukan mencari silap, tetapi kesilapan itu mesti di betulkan.


Tapi kelakar kan, senang untuk kita nasihatkan orang bila ditimpa ujian itu ini, sekali terkena batang hidung sendiri, baru terasa pahit maung bergelar seoarang pejuang di bumi ini.

Salam 10 akhir ramadhan....selamat mengejar lailatul qadar....

Sama2 la kita terus peringatkan di antara kita semua moga lebih lagi yang kita dapat.



Tuesday, August 17, 2010

FAKTA MENARIK TENTANG KURMA..


Assalamualaikum wbr,
Ramai antara kita yang mengetahui banyaknya kelebihan kurma namun berapa ramai yang benar-benar mengamalkannya. Moga dengan perkongsian ini akan menambahkan keyakinan kita untuk menggerakkan amal dalam melaksanakan sunnah~ wallahua'lam selamat membaca dan selamat berAMAL :)



1. KESIHATAN

a. Mencegah Penyakit Kronik Seperti Jantung & Kencing Manis
Berdasarkan kajian Prof Madya Asiah Zain, pensyarah Sains Makanan, Fakulti Sains Makanan dan Bioteknologi, Universiti Putra Malaysia (UPM) menyatakan "Dari segi perubatan, amalan memakan kurma setiap hari boleh mengurangkan risiko seseorang itu diserang penyakit kronik seperti jantung dan kencing manis kerana mengandungi zat galian seperti potasium, kalsium dan zat besi yang boleh menyihatkan sel darah merah". (Berita Harian, Selasa, 20 Februari, 2001)

b. Merangsang Dan Memudahkan Kehamilan
Prof Madya Asiah juga berkata, buah kurma mampu memanaskan badan dan merangsang kesihatan wanita hamil dan anak yang dikandung, memudahkan wanita bersalin dan memberi tenaga tambahan.

c. Membunuh Kuman Dalam Badan
Saidina Ali r.a. meriwayatkan "Barang siapa yang memakan 7 butir tamar setiap hari, ia akan membunuh semua kuman di dalam bandannya".

2. KECERDASAN & KECERGASAN

a.Kecerdasan Minda Dan Membantu Proses Tumbersaran
Menurut Prof Madya Aiah lagi, kanak-kanak digalakkan memakan lebih banyak buah kurma kerana ia memberi khasiat dari segi proses pembesaran, sekaligus membentuk minda kanak-kanak yang sihat.

b. Tenaga Segera
Maksud Firman Allah swt dalam surah Maryam: Ayat 25-26.
"Dan goyanglah pangkal pohon kurma tu ke arahmu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buah yang masak kepadamu, maka makan serta minumlah dan bersenang hatilah kamu."
Kurma mampu membekal tenaga dengan pantas ke dalam tubuh mereka yang memakannya. Maka dengan itu Allah swt menyuruh Saidatina Maryam memakan buah kurma agar beliau mendapat bekalan tenaga untuk melahirkan Nabi Isa a.s. dan sentiasa bertenaga setelah melahirkan Nabi Isa a.s., kerana kehilangan tenaga dan darah yang banyak.

3. KEPERIBADIAN

a. Membentuk Sifat Penyabar, Bersopan Santun Dan Cerdas Pemikiran
Maksud hadis Rasulullah s.a.w. : "Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu, menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya. "

"Melentur buluh biar dari rebungnya." Islam mengajar kita mendidik anak sejak dari dalam kandungan ibu agar anak yang bakal dilahirkan itu dibentuk mengikut rohaniah yang suci serta memiliki tubuh badan yang sihat dan minda yang cerdas. Buah kurma merupakan makanan yang mampu membentuk insan yang berperibadi luhur. Seorang pelatih dari Universiti Sains Malaysia (USM) menulis tentang hadis ini dalam majalah Mingguan Wanita.

4. KEBERKATAN

a. Mengambil Keberkatan Sewaktu Kelahiran
Diriwayatkan daripada Abu Musa r.a. katanya: "Anakku lahir, lalu aku membawanya kepada Nabi s.a.w. lalu baginda menamakannya dengan nama Ibrahim dan meletakkan pada lelangitnya dengan buah kurma."

b. Makanan Yang Paling Sempurna
Maksud Sabda Rasulullah s.a.w. : "Rumah yang tiada kurma nescaya penghuninya kelaparan."
Dengan sebab itulah Prof Madya Asiah menyatakan lagi " pengambilan buah kurma itu tidaklah sekadar penting pada bulan puasa atau ketika seseorang itu sedang berpuasa, sebaliknya memakan kurma wajar dijadikan amalan harian."

BUAH KURMA MAMPU CERDASKAN OTAK

Khasiat buah kurma bukan sahaja diakui dalam Islam dan diakui juadah penting berbuka puasa, malah kalangan ahli perubatan menganggapnya buah berkhasiat yang mampu mencerdaskan otak dan menyihatkan tubuh badan.

Pensyarah Sains Makanan, Fakulti Sains Makanan dan Bioteknologi, Universiti Putra malaysia (UPM), Prof Madya Asiah Zain berkata, "Pengambilan buah kurma tidaklah sekadar penting pada bulan puasa atau ketika seseorang itu sedang berpuasa, sebaliknya memakan kurma wajar dijadikan amalan harian."

"Dari segi perubatan, amalan memakan kurma setiap hari boleh mengurangkan risiko seseorang itu diserang penyakit kronik seperti jantung dan kencing manis."

"Kurma boleh dijadikan makanan yang membantu mencegah penyakit kerana mengandungi zat galian seperti potasium, kalsium dan zat besi yang boleh menyihatkan sel darah merah," katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata, walaupun buah padang pasir itu sukar dibeli dinegara ini selain Ramadhan, orang ramai khususnya umat Islam boleh menjadikan jus buah kurma yang dipasarkan sebagai pilihan alternatif.

Katanya, buah kurma mengandungi vitamin dan E serta komposisi gula yang banyak dikenali sebagai glukosa iaitu sejenis unsur gula dalam darah yang menjadi sumber tenaga serta membantu seseorang berpuasa dalam tempoh yang lama.

Prof Asiah berkata, buah kurma mampu memanaskan badan dan merangsangkan kesihatan wanita hamil dan anak yang dikandung, memudahkan wanita bersalin dan memberi tenaga tambahan.

Katanya, kanak-kanak digalakkan memakan banyak buah kurma kerana ia memberi khasiat dari segi proses pembesaran, sekaligus membentuk minda kanak-kanak yang sihat.

"Selain berbuka puasa, kurma juga harus menjadi makanan pilihan umat Islam ketika bersahur seterusnya menjana tubuh sehingga waktu berbuka'" katanya.

.........................

banner